MEITÄ ON MONEKSI

Ikääntyminen on varsin yksilöllistä, vaikka monet elämän tuomat tilanteet ovatkin senioreille yhteisiä: työstä eläkkeelle siirtyminen, ikääntymiseen liittyvä tarve huolehtia omasta kunnosta, ja usein ikääntymiseen liittyy myös muutoksia koskien asumista ja perhetilannetta. Monenlaisia valintoja tehdään: yksi käyttää enemmän aikaa mökillä, toinen talvella ulkomailla. Joku innostuu vapaaehtoistoiminnoista tai harrastuksista niin, että kalenteri täyttyy samaan malliin kuin työssä ollessa. Ja joku keskittyy perheeseen ja lastenlapsiin. Onkin huomattu, että iäkkäät seniorit huoltavat myös iäkkäitä vanhempiaan ja sukulaisiaan – perhevastuut eivät lopu vain siinä vaiheessa kun omat lapset aikuistuvat.

Ja joku nauttii suunnattomasti vain siitä, että on kerrankin aikaa tehdä asioita hitaasti, ilman kiirettä. Katsastella maisemia ikkunasta, lukea lehtiä ja nauttia aamiainen hitaasti.   Hellittäminen ja oman ajan ja tilan arvostaminen tulevat ajankohtaisiksi eläkkeelle siirtymisen vaiheessa, joka onkin yksi keskeisiä elämän käännekohtia. Tänäkin vuonna Jyväskylän seniorit on järjestämässä tilaisuuksia, jossa keskeinen teema on eläkkeelle siirtymiseen liittyvät kysymykset ja kokemukset.

Meitä on moneksi, ja hyvä niin.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille senioreille!

Iiris Aaltio, puheenjohtaja, Jyväskylän Seniorit