Hyvät Jyväskylän seniorit ry:n jäsenet

Ihmisen ikävä toisen luo

Vuosi 2020 on takana. Vuosi muistetaan uuden uhkan vuotena, jollaista ei aikaisemmin ole koettu.  Yli 70-vuotialle vuosi merkitsi rajoituksia liikkumisen, ystävien tapaamisen ja perheen yhdessäolon suhteen. Jopa kaupassakäynti oli uhka. Yli 70-vuotiaat eivät kuitenkaan ole homogeeninen ryhmä ei ainoastaan iän ei myöskään terveydentilan näkökulmasta. Omaa harkintakykyä saattoi horjuttaa myös omaisten painostus. Isot otsikoinnit laajoista tartuntaryppäistä yökerhoissa, laskettelupaikoissa ja isoissa massatapahtumissa tai vanhusten hoitolaitoksissa olivat päivittäin luettavissa.

Korviini ei ole tullut yhtään tartuntaa yhdistyksemme jäsenissä, vaikka varmaan jokaisen tuttavapiirissä on ihmisiä, joilla korona on ollut. Suurin osa jäsenistöämme elää melko rauhaisaa eloa kotona ja sen lähistöllä suojaten itseään ohjeiden mukaisesti. Älä lähde sairaana ulos, pese kädet, käytä käsidesiä ja maskia liikkuessasi kaupassa tai sisätiloissa ja pidä etäisyyttä toisiin ihmisiin. Jos jokin oire on, käy koronatestissä, kuten minä tein, kun kurkku oli kipeä. Negatiivinen vastaus tuli samana päivänä.

Jyväskylän seniorit ry:n jäsenkunta on hyvin heterogeeninen. Vuoden alussa yhdistyksessä on 457 jäsentä. Jäsenistöstä on naisia 288 (63 %) ja miehiä 169 (37%).  Jäsenistöstä suuri osa 56% on syntynyt 1940-luvulla (255). Toiseksi suurin (120) 26 % ryhmä on 30-luvulla syntyneet. 50-luvulla syntyneitä on 65 (14 %) ja 15 jäsentämme on 20-luvulla ja 60-luvulla syntyneitä on 2. Asumismuodoltaan suurin osa 281 (61 %) on yksin asuvia. Suurin osa yksineläjistä puolestaan on naisia (200). Sama osoite on 88 parilla.

Senioriyhdistyksen tarkoituksena on edistää eläkeläisten ja ikääntyvien henkisten, fyysisten ja sosiaalisten tarpeiden tyydyttämistä sekä edistää sosiaalista turvallisuutta ja toimia yhdyssiteenä ja yhteenkuuluvuuden tunteen lujittajana. Tällaisena poikkeuksellisena aikana juuri yhdistyksen merkitys korostuu. Olemme entistä enemmän yksin kotona, liikumme ja ulkoilemme entistä vähemmän, tapaamme ikätovereita harvemmin, jolloin ajatusten vaihto, kuulluksi tuleminen ja toisen ihmisen kuuleminen vähenevät.

Syömme yksin, jolloin harvemmin koostamme ateriakokonaisuuksia ajatellen riittävää proteiinin saantia tai ravinnon monipuolisuutta ajatellen omaa terveyttä ja jaksamista. Liikkumattomuus vaikuttaa hyvin nopeasti ikääntyvän ihmisen lihaskuntoon ja mielialaan. Jos sosiaalisia kohtaamisia ei ole, puuttuu luontainen mahdollisuus läheisyyteen, iloon ja nauruun.

Mitä lääkkeitä yhdistyksellä on edellä mainittuihin tarjolla?

Tämän vuoden tammi-helmikuulle olemme suunnitelleet pieniä porinaryhmiä päiväkahvin merkeissä. Haluaisimme keskustella jäseniemme kanssa, minkälainen toiminta olisi heidän mieleen. Yhdessä syöminen aloitetaan juhlavasti Ystävänpäivälounaalla ja tavoitteena olisi yhteinen lounashetki kerran kuussa. Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme.
Nyt käynnistyvä yhdistyksen toimintavuosi 2021 on yhdistyksen 50-vuotisjuhlavuosi. Lähtekäämme turvallisesti omiemme joukkoon. Ihmisellä on ikävä toisen luo.

Olen vanha, mutta sydämeni
on ikuisesti nuori. Jokainen
vuosi on erityinen ja arvokas,
sillä saat kokea sen vain kerran.
Älä siis tunne pelkoa vanhenemisesta,
sillä se on etuoikeus, joka evätään liian monilta.
Richard Gere

Lämpimästi tervetuloa mukaan juhlavuoden tapahtumiin.
Yhteistyöterveisin Merja Kumpula
Jyväskylän seniorit ry:n puheenjohtaja