Puheenjohtajan blogi

Senioriyhteisöön kuuluminen

Seniori-iän saavuttaminen voi saada pohtimaan, miksi olisi hyvä kuulua johonkin yhteisöön, kuten vaikkapa senioriyhteisöön. Usein tämän kysymyksen äärellä nousee esiin muutamia seikkoja, jotka vahvistavat ajatusta yhteisöön kuulumisesta.

Yksinäisyys on valitettavan yleinen haaste monille ikääntyville ihmisille ympäri maailmaa. Vaikka ikääntyminen tuo mukanaan viisautta ja elämänkokemusta, se saattaa myös aiheuttaa sosiaalisten verkostojen kutistumista ja eristyneisyyden tunnetta. Erityisesti tilanteissa, joissa lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa, elämänkumppani menehtyy tai terveys alkaa heikentyä, yksinäisyys voi vaikuttaa merkittävästi ikääntyvien ihmisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin.

Yhteisöllisyys ja senioriyhdistykseen kuuluminen voivat toimia tehokkaina välineinä yksinäisyyden torjumisessa ja merkityksellisen vuorovaikutuksen luomisessa muiden samanikäisten kanssa. Senioriyhdistyksemme tarjoaa paikan, jossa ikääntyneet voivat kokoontua yhteen, jakaa kokemuksia ja solmia uusia ystävyyssuhteita. Näissä tilanteissa on mahdollista löytää vertaistukea ja ymmärrystä samassa elämäntilanteessa olevilta ihmisiltä.

Yhdistykseemme liittyminen tarjoaa monia etuja, jotka voivat auttaa lievittämään yksinäisyyttä. Se tarjoaa säännöllisiä tapaamisia ja toimintaa, jotka antavat ikääntyneille jotakin odotettavaa ja pitävät heidät aktiivisina. Tämä voi sisältää esimerkiksi viikoittaisia Senioritorstain kahvihetkiä, retkiä, kerhoja tai jopa vapaaehtoistyötä yhteisömme hyväksi.

Yhdistykseen kuuluminen voi auttaa vahvistamaan sosiaalisia verkostoja ja luomaan uusia ystävyyssuhteita. Aktiiviset jäsenet voivat jakaa kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia, mikä helpottaa samanhenkisten ihmisten löytämistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi senioriyhdistykset voivat tarjota erilaisia liikunta- ja terveyspalveluja, jotka voivat auttaa ikääntyneitä pysymään itsenäisinä ja aktiivisina.

Yhteisöllisyyden ja senioriyhdistykseen kuulumisen voima piilee siinä, että se tarjoaa ikääntyneille mahdollisuuden tuntea itsensä osaksi jotain suurempaa ja saada tukea ja kannustusta toisilta. Se edistää henkistä hyvinvointia ja antaa merkitystä arkeen. Siksi kannustankin kaikkia, jotka eivät vielä ole jäseniämme, harkitsemaan Jyväskylän seniorit ry:hyn liittymistä ja aktiivista osallistumista yhteisömme toimintaan. Ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa uutta ja luoda uusia merkityksellisiä suhteita elämään.

Ne, jotka jo ovat jäseniämme, nauttikaa yhdessäolosta ja yhdessä tekemisestä. Me olemme yhteisö, joka tukee toisiaan ja kannustaa paremman elämänlaadun saavuttamiseksi.

Yhdessä olemme enemmän.

Seppo Mäkiranta