Ikääntyvien yliopisto

LUENTOSARJATOIMINTA

Luennoille ovat tervetulleita kaikki aiheista kiinnostuneet. Luennot pidetään keskiviikkoisin klo 14.00-16.00. Luennoille voi osallistua toistaiseksi vain verkossa. Mahdollisista muutoksista tiedotamme luennoille ilmoittautuneille.

ILMOITTAUTUMISET

Luennoille ilmoittaudutaan lukukausittain verkossa www.kesayo.jyu.fi/ikaantyvienyliopisto tai paperilomakkeella (kts. s. 34). Voit ilmoittautua koko luentosarjoihin tai yksittäisiin luentoihin. Lähetämme ilmoittautuneille viikoittain vaihtuvat luentokohtaiset linkit ja ohjeet luentojen seuraamiseen verkossa.

Luentosarjat: Hinta 35 €/luentosarja maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä joko verkossa tai erikseen lähetettävällä laskulla. Yksittäiset luennot: 6 €/luento/osallistuja. Verkosta luentoja seuraavat pitävät kirjaa katsomiensa luentojen määrästä ja maksavat nuo kerrat lukukauden päätteeksi kotiin postitettavalla avoimella laskulla. Huom! Ilmoittautuessasi verkkoluentojen tilaajaksi yksittäisille luennoille saat katsottavaksesi kummankin sarjan luennot.

YLEISLUENTOSARJA

13.1. J.K. Paasikivi, A. Hackzell ja Suomen tie rauhaan 1944 Presidentti Paasikiven 150-vuotisjuhlavuoden luento Professori Martti Häikiö

27.1. Ajankohtaista Euroopasta Euroopan parlamentin jäsen, Henna Virkkunen (kok.) 10.2. Historian jännät ja kohtalokkaat naiset Päätoimittaja, tietokirjailija Maria Pettersson

24.2. Millaista imperiumia Kiina on rakentamassa? Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä, Suomen ulkoministeriö

10.3. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? LT, Lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkonen

24.3. Suomalaisen yhteiskunnan moderni turvallisuus 2020-luvulla Työelämäprofessori, dosentti, toimitusjohtaja Jarno Limnéll, Aalto-yliopisto

7.4. Sanojen elvyttävä voima – Sirpa Kähkönen puhuu työstään ja tuotannostaan Kirjailija, Suomen kirjailijaliiton puheenjohtaja Sirpa Kähkönen

21.4. Kvanttitietokone Kvanttiteknologian professori Mikko Möttönen, Aalto-yliopisto ja VTT

5.5. Millainen on hyvä ihminen? Piispa Eero Huovinen

TERVEYS, HYVINVOINTI JA YMPÄRISTÖ -SARJA

20.1. Lääkkeiden yhteisvaikutukset ruoka-aineiden, ravintolisien ja luontaistuotteiden kanssa Kehitysproviisori, Lääkehoidon kokonaisarvioinnin erityispätevyys (LHKA), Lääkitysturvallisuuden asiantuntija Anne Halmetoja, Aino ja Eino Lääkehoitopalvelut Oy

3.2. Pohjoinen jäämeri muuttuu – mutta miten? Tutkimusprofessori Jari Haapala, Ilmatieteen laitos

17.2. Uniapnea – myrkkyä makuuhuoneessa? Dosentti, erikoislääkäri Miikka Peltomaa, Coronaria Uniklinikka, HY

3.3. Puutarhanhoito ja elämänilon salaisuus Puutarhatieteen dosentti, MMT Erja Rappe, HY ja Ikäinstituutti

17.3. Ovatko nykypäivän 70-vuotiaat entisajan 50-vuotiaita? Ikäihmisten toimintakyvyn ja yhteiskunnan muutokset 1980-luvulta tähän päivään. Tohtorikoulutettava Kaisa Koivunen, Liikuntatieteellinen tiedekunta ja Gerontologian tutkimuskeskus, JYU

31.3. Luonnosta apua virusten vastaiseen taisteluun Solu- ja molekyylibiologian professori Varpu Marjomäki, JYU

14.4. Persoonallisuus ja psyykkinen hyvinvointi elämänkulussa Tutkimusjohtaja, dosentti Katja Kokko, Gerontologian tutkimuskeskus, JYU

28.4. Mikä on biopankki? Tutkimusjohtaja, osastonylilääkäri Teijo Kuopio, JYU ja KSSHP

Lyhenteet: HY = Helsingin yliopisto

JYU = Jyväskylän yliopisto

KSSHP = Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

VTT = Teknologian tutkimuskeskus

Pahoittelemme mahdollisia koronavirustilanteesta johtuvia hankaluuksia ja muutoksia ohjelmassa. Kevätlukukauden ajan perimme alennettua lukukausimaksua.